Select Your Language :



بیست گام تا برگزاری نمایشگاهی موفق (قسمت اول)

بیست گام تا برگزاری نمایشگاهی موفق (قسمت اول)

علیرغم وجود کتاب و مقالات متعدد در زمینه برگزاری نمایشگاه ها و غرفه های نمایشگاهی کمتر مجموعه ای به عنوان راهنمای مدیران در برگزاری نمایشگاه وجود دارد که چون دستور العمل جامع کارفرمایان در برگزاری نمایشگاهی موفق دهد. اقداماتی که در برگزاری یک نمایشگاه موفق قابل بررسی باشند به سه دسته کلی رده بندی می گردند که عبارتند از : اقدامات قابل انجام قبل از نمایشگاه ، حین برگزاری نمایشگاه و پس از نمایشگاه.

لذا در تهیه مقالات حاضر سعی شده است تا از نظر کارشناسان در تمام حوزه ها استفاده گردد و مدیران محترم بتوانند بدون دغدغه گام به گام در راه برگزاری نمایشگاهی موفق حرکت کنند.

مقدمه:

نمايشگاه ها بهترين فرصت برای بازاريابي رو در رو شرکت ها در سراسر جهان هستند. که فرصتهايي نظیر فروش فوق العاده، بازاريابي و تحقيق، معرفی نام تجاري، افزایش گردش مالي و پاداشهاي ديگری را براي شرکتهايي که برخي از اصول مهم بازاريابي نمايشگاه را درک مي کنند، فراهم مي کنند.

مدیران اجرايي نمايشگاه ها را به عنوان انتخاب "شماره يک" خود براي به دست آوردن اطلاعات خريد انتخاب مي کنند. چرا که نمايشگاه بر 13 انتخاب ديگر از رسانه هاي تجاري مانند پست الکترونيکي مستقيم شبکه های اجتماعی، تبليغات، بازاريابي تلفني و غيره برتری دارد. نمايشگاه ها تنها رسانه فروش و بازاريابي هستند که بازديدکننده واجد شرايط را در يک محيط فروش رودررو، مستقیماً به غرفه شرکت ها هدايت مي کنند تا به نام بازديدکننده، وقت با ارزش خود را در نمايشگاه صرف کرده و فرصت بازاريابي فوق العاده اي پیش روی فروشنده قرار می دهد.

پيتر دراکر در کتاب جامعه پسا سرمايه داري خود، از قرن جديدی به نام عصر تخصص و دانش نام برده است. "ما ديگر چيزي نمي سازيم يا حرکت نمي دهيم، ما امروز از روش دانش در ازای دانش استفاده می کنیم."بسياري از داده هاي این مجموعه از مطالعات مرکز تحقيقات صنعت نمايشگاه (CEIR)، در سرتاسر جهان بوده که توسط تیم مطالعاتی مرکز طراحی آلکوآ با هماهنگی با آمار موجود نمایشگاه های ایران بر وضع انطباق یافته است. در مجموعه پیش رو سعی شده است تا گام به گام روشهای موفقیت در یک نمایشگاه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مجموعه مقالاتی که در این مجموعه آماده گردیده است، اقدام عملی جهت حضوری موفق در نمایشگاه های بین المللی است.

علیرغم وجود کتاب و مقالات متعدد در زمینه برگزاری نمایشگاه ها و غرفه های نمایشگاهی کمتر مجموعه ای به عنوان راهنمای مدیران در برگزاری نمایشگاه وجود دارد که چون دستور العمل جامع کارفرمایان در برگزاری نمایشگاهی موفق دهد. اقداماتی که در برگزاری یک نمایشگاه موفق قابل بررسی باشند به سه دسته کلی رده بندی می گردند که عبارتند از : اقدامات قابل انجام قبل از نمایشگاه ، حین برگزاری نمایشگاه و پس از نمایشگاه.

آنچه قابل ذکر است عدم وجود مرجعی است که کل مراحل مذکور را پوشش دهد. عمده مقالات تخصصی پیرامون برگزاری نمایشگاه ها توسط تیمهایی تهیه می گردد که در بخشی از این پروسه صاحب تخصص بوده و لذا از بخشهای دیگر غافل می گردند. به عنوان مثال اگر به کتب طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی مراجعه شود کتب مذکور توسط متخصصین در امر طراحی و ساخت غرفه تهیه گردیده اند و لذا اشاره ای به مقوله برگزاری و الزامات قبل و بعد از آن ندارند. همینطور اگر کتب حوزه فروش و بازار مراجعه گردد نویسندگان نهایتاً به نقش یا میزان هزینه مورد نیاز جهت برگزاری پرداخته اند و نیم نگاهی به مباحث زیبایی شناسی نداشته اند. لذا در تهیه مقالات حاضر سعی شده است تا از نظر کارشناسان در تمام حوزه ها استفاده گردد و مدیران محترم بتوانند بدون دغدغه گام به گام در راه برگزاری نمایشگاهی موفق حرکت کنند.

گام اول : انتخاب نمايشگاه مناسب براي مجموعه شما

انتخاب نمايشگاهی که بیشترین تطابق را با اهداف بخش فروش شرکت شامل، بازاريابي، معرفی نام تجاري و يا اهداف پیش فرض ديگر داشته باشد ، اولين قدم به سمت موفقيت است. اين امر همیشه چالش برانگیز است. اگر چه تخمين زده مي شود که سالانه 30.000 نمايشگاه تجاري بین المللی در سراسر جهان و بیش از 1000 نمایشگاه ملی و محلی در ایران برگزار شود اما شرکت در تمام این نمایشگاه های مرتبط بدون توجه به هدف گذاری برگزار کنندگان منطقی نیست. موارد ذیل به منظور تسهيل در فرايند انتخاب نمایشگاه مناسب تدوین شده اند.

1)تمرکز بر روي اهداف نمايشگاه که همسو با اهداف شرکت شما باشد.

2)ارزيابي اين نمايشگاه ها با توجه به اهميتشان در آن حوزه صنعت مذکور و همچنین محلي، ملي يا بين المللي بودن این نمایشگاه ها به علاوه توجه به هدف گذاری زمان برگزاری این نمایشگاه ها.

3)اگر هدف شما در رقابت با شرکتهای مشابه افزایش میزان حضور در نمايشگاه های متعدد به منظور اطمینان بخشی از توان شرکت است، به ندرت ممکن است این امر انتخاب خوبی باشد لذا به دقت تبعات مالی و معنوی این اقدام را در نظر بگيريد.

4)با دقت جمعيت مخاطب نمایشگاه حاضر را بررسی کنید (جزئیات منتشر شده و يا اطلاعات در مورد بازديدکنندگان، غرفه داران، مطبوعات، افراد برجسته، وغيره در دوره های گذشته اهمیت زیادی دارند.). شاخصه اصلی بازديد کننده نمايشگاه این است که به شرکت شما پتانسيل بالايي براي فروش ارائه داده و يا منجر به بالا رفتن فروش شود. سوال مهم اینجاست آيا مشتريان بالقوه و بالفعل شما به حضور در نمايشگاه مذکور علاقه مند هستند؟

5)اگر تمرکز شما به طرح نام تجاري شرکت باشد، معيارهاي بازديد کنندگان نمایشگاه به شما در تعیین روشی جهت رسيدن به اين هدف کمک خواهد کرد.

6) مطمئن شويد که شرکت برگزارکننده اين نمايشگاه شهرت خوبي داشته و سابقه و تجربه لازم برای حضور در اين عرصه را داشته باشد.

7) مساحت جغرافيايي - خدماتي تحت پوشش نمايشگاه بايد با نيازهاي بخش بازار شما مطابقت داشته باشد.

8) محل برگزاری نمايشگاه به لحاظ تجهيزات و امکانات ارزيابي شود.

9) ارزيابي شهري که در آن نمايشگاه برگزار خواهد شد . پاسخ به سوالاتی نظیر آيا هتل هاي خوب در نزديکي نمايشگاه هستند؟ به لحاظ استفاده از فرصت هاي پذيرايي براي ملاقات با مشتريان قطعا اثر گزار خواهد بود. فراموش نکنید زمانهای تعطیل نمایشگاه بهترین فرصت برای برگزاری ملاقاتهای تجاری با مشتریان غیر بومی است.

10) راه هاي دسترسي به نمايشگاه را بررسی کنید. در نمایشگاه بین المللی دسترسی از طریق هوا و راه آهن کشوری و شهری و همچنین خودرو خود اهمیت زیادی دارد و در میزان هزینه های برگزاری نمایشگاه نقشی چشم گیر خواهد داشت.

11) خدمات و پشتيباني ارائه شده در نمايشگاه را ارزيابي کنيد. به عنوان مثال، خدمات ترجمه در نمایشگاه های بین المللی عمدتاً مورد نياز است.

12) در نهايت، تاریخی که نمايشگاه برگزار مي شود با عنایت به ملاحظات سياسي و مذهبی منطقه برگزاری مي تواند عامل مهمي در انتخاب باشد. برگزاری انتخابات یا مناقشات سیاسی و همچنین تقارن با جشن یا عزاداری های ملی و مذهبی تا حد زیادی بر میزان بازدیدکنندگان نمایشگاه اثر گذار بوده و می تواند تغییر شگرف در دیدگاه یا میزان مراجعه مشتریان ایجاد نماید.

پس از مطالعه کامل و بررسی تقویم سالانه حضور در نمایشگاه با آن دسته از نمايشگاه ها که مناسب براي اهداف بازاريابي و نيازهاي شرکت شما هستند تماس بگيريد. به ياد داشته باشيد که نمايشگاه ها براي فروش بلاواسطه، و يا کاهش قابل ملاحظه فرآيند خريد و فروش براي اهداف فروش آينده هستند لذا در هر صورت نحوه پاسخ به این سوال مهم را فراموش نکنید.

ادامه دارد...

راهكارهاي موثر براي موفقيت درنمايشگاه‌ها

بخش تحقيق و توسعه شركت آلا كوشش آفرين**